Srpsko tržište i prodaja CVEĆA: DOMAĆE KALE iz baka Milenine bašte

Srpsko tržište i prodaja CVEĆA: DOMAĆE KALE iz baka Milenine bašte

Od pre par godina zime u ljiškom selu Jajčić mirišu na kale! Za lepe, bele cvetove su zaslužni supružnici Milena i Dragomir Stevanović. Prve cvetove, kada su i uplovili u svet cvećarstva, ubrali su 2020. godine. Ta sezona, kako kažu, bila im je probna, a  ovo im je treća godina od kako ovo mirisno i veoma traženo cveće plasiraju na tržište.

 

plastenik cveće kale

Deo zemljišta, u domaćinstvu Milenine bake, pretvorili su u malu mirisnu oazu. U plastenicima, na površini od 170 kvadrata, zasadili su nešto više od hiljadu sadnica. I baš uz ovo cveće, praktično su počeli da upoznaju agrarni svet, jer se ranije nisu bavili poljoprivredom.

”Kada smo razmišljali o proizvodnji cveća moja supruga je čekala posao. Pravnik je po struci, a sve je bilo neizvesno, i odlučili smo se za uzgoj cveća i da to budu kale. Pošto smo se sve dogovorili, sedam dana nakon toga ona je dobila posao, ali nismo želeli da otkažemo kupovinu sadnog materijala i plastenika i tako smo krenuli. Ja sam, inače kuvar po struci, i svoj posao uklapam sa gajenjem kala. Kada prođe sezona u mom poslu, posvećujem se cveću”, priča Dragomir.

Sa pripremom biljaka kreću u septembru, a prvi cvetovi za prodaju stižu početkom decembra, pošto u plasteniku imaju grejanje. Sezona traje do kraja maja, nakon čega biljke idu na takozvano mirovanje tokom leta. U tom periodu nema prihrane, ni polivanja.

Za cvetanje su bitni temperatura i vlažnost, ali je svetlost najvažniji faktor. Ukoliko je veći broj sunčanih dana to je veći broj cvetova, u suprotnom cvetovi se pojavljuju ali im treba malo duže da se razviju i da dođe do samog branja.

Kako se počinje proizvodnja cveća?

Kala

 


”Kada smo počinjali nismo se toliko bavili upoređivanjem koliko je proizvodnja kale isplativija ili ne u odnosu na drugo cveće. Prevashodno nam je bilo bitno da je biljka otporna. Kala traži negu ali ne zahteva maženje. Sve ostalo u odnosu na kalu je zahtevnije za gajenje i čuvanje, tako da je u obzir došlo ovo čime se bavimo i na to smo se koncentrisali”, kaže Stevanović.

Na početku je, navode, bilo vrlo teško. Bili su prepušteni sami sebi, snalaženju i učenju u hodu. Nisu imali neke velike ambicije po pitanju prinosa i brze zarade, jer im je namera bila da uče, naučeno primene u proizvodnji, kako bi iz sezone u sezonu sam uzgoj unapredili.

”Počeli smo bez ikakve ambicije da će doći do neke velike i brze finansijske dobiti. Svake godine smo bili u plusu, ali nismo išli na to da odmah proširujemo, jer ne treba se zaletati. Ovo je i posao i zadovoljstvo, ali nije posao od kojeg će brzo da se zaradi ili prema nekim pričama da se ostvare enormni prinosi. Kao i svaka druga poljoprivredna proizvodnja zavisi od godine, u ovom slučaju od sunca. Koliko svetla toliko cveta”, kaže naš sagovornik.


Gde se prodaju kale i koliko je isplativa proizvodnja cveća?

Njihove kale nalaze put do kupaca na teritoriji celog Kolubarskog okruga. Stižu i do susednog Lazerevca i Gornjeg Milanovca. Dragomir kaže da ima još proizvođača u okolini Lazarevca ali da nisu kokonkurencija jedni drugima, što je slučaj i sa uvozom rezanog cveta kale iz Holandije jer i pored toga ostaje dosta prostora za domaći cvet.

”Što se tiče prodaje to je na samom proizvođaču i tu nema pravila. Kada je u pitanju proizvodnja u Srbiji, cvećari su veoma zadovoljni domaćom kalom, jer je cvet svežiji, a zavisi i od vrste koja se gaji. Mnogo duže cvet traje u magacinu, u samoj cvećari a na kraju i kad je prodate u buketu može da stoji i dve sedmice. Cvećarima je zato mnogo bolji domaći nego uvozni cvet kale. Cenu proveramo i formiramo prema stanju na cvetnoj pijaci u Krnjači koja je najveća kod nas”, navodi Dragomir Stevanović.


Prema njegovim rečima, kada se pojave prvi cvetovi krajem zime i početkom proleća tada je kala najskuplja. Oko 8. marta cena počinje da pada, da bi se u aprili prepolovila, a u maju, junu kada stiže sa otvorenog polja ili iz plastenika bez grejanja cena spadne na trećinu od početne. U tom periodu je velika ponuda a potražnja ostaje ista i to dovodi do pada cene.

Komentari

E-KNJIGA

Vodič za uspešno gajenje borovnica