Francuska: Potrošači više ne jure organska JAJA – treba jesti pre svega!

Francuska: Potrošači više ne jure organska JAJA – treba jesti pre svega!

Uprkos obećanjima svih velikih supermarketa da će do 2025. godine prodavati samo jaja iz alternativnih sistema (štala, slobodni ili organski uzgoj), jedna trećina svih jaja proizvedenih u Francuskoj i dalje dolazi iz kaveznog sistema. Razlog je jednostavan, kaže sektorska organizacija za industriju jaja CNPO: kavezna jaja su i dalje jeftinija i privlače potrošače koji su i u Francuskoj suočeni sa ozbiljnom krizom troškova života.

U prvih 9 meseci ove godine Francuska je proizvela 11,5 milijardi jedinica jaja, manje-više isto kao u istom periodu 2022. godine, pokazuju podaci statističkog zavoda Agreste Ministarstva poljoprivrede. U septembru je proizvodnja jaja iznosila 1,2 milijarde jedinica. Od tih jaja, 0,8 milijardi je bilo iz onoga što Agreste naziva alternativnim sistemima, dok je 0,4 milijarde došlo iz živinarskih farmi koje još uvek koriste kućišta.

Značajno je da je u prva tri kvartala 2023. prodaja skupljih organskih jaja opala za 7% u odnosu na 2022. godinu.

Cena važnija od blagostanja?

„U vremenima krize i visokih troškova, cena je važnija od dobrobiti životinja“, priznaje CNPO. „Jaje je antikrizni proizvod, a jaja su i dalje najjeftiniji izvor životinjskih proteina koji se prodaju u našim supermarketima“, rekao je predstavnik trgovaca u upravnom odboru CNPO Frank Darteil za televizijski kanal France Inter.

„Sve više potrošača se odlučuje za manje mesa ili ribe i više jaja. Za mnoge ljude cena je daleko relevantniji kriterijum od porekla pri kupovini jaja.”

Potpredsednik Loik Kulombel objašnjava: „Ne tako davno, Francuzi su rekli da jako ne vole jaja koja dolaze iz kaveznih sistema. Supermarketi su reagovali obećanjima da će zabraniti ta jaja u korist alternativnih metoda proizvodnje. Pretnje od strane aktivista za prava životinja poput L214 su takođe odigrale ulogu ovde. Proizvođači jaja nisu imali drugog izbora osim da promene i dalje razviju različite sisteme – štale, slobodni ili organski uzgoj.”

Udeo jaja dobijenih iz kaveza je drastično opao na samo 27 odsto, dodao je Kulombel. „Međutim, zbog krize, karte se iznenada ponovo mešaju. Organska proizvodnja je pala za 17% u odnosu na prethodnu godinu, a kavezna jaja ponovo dobijaju tržišni udeo. Nalazimo se u paradoksalnoj situaciji, supermarketi nude više kaveznih jaja, dok je organska teško naći. Kavezna jaja se tako brzo rasprodaju da teško možemo da ih nabavimo u dovoljnoj količini.

U 2021. su način proizvodnje i poreklo jaja koja su potrošači kupovali bili od važnosti za 50% francuskih potrošača; sada je to palo na 43%.“


Po kom kriterijumu vi birate jaja?

Izvor: Polutryworld

Komentari

E-KNJIGA

Vodič za uspešno gajenje borovnica