Svet poljoprivrede Prodavnica

Počela berba crvenog delišesa – Evo zašto voćari vole ovu sortu!

Berba crvenog i zlatnog delišesa u okolini Slankamena već je krenula. A naši proizvođači su više nego zadovoljni rodom.

Prema rečima Dragoljuba Milovanića, prvi utisci pokazuju da je reč o jabuci dobrog kvaliteta, jer su morali da mere i zrelost i nivo šećera, kako bi jabuka mogla da se izveze.

On ne krije da je svaka godina teška, jedna zbog kiše, druga zbog suše. Ako je veća suša onda jabuku više napada pepelnica, a ako je veća vlaga tu je čađava krastavost. „Jabuka ima sto bolesti, kao malo dete“, kaže naš sagovornik.

Dragoljub kaže da su za dobar voćnjak najbitnije dobre sadnice, ali je isto tako bitno i kako se neguju i prihranjuju. 

U njegovom voćnjaku za početak je angažovano 5 berača.

Što se tiče načina uzgoja voćnjaka, svako ko se bavi proizvodnjom jabuka, radi vrlo slično u ovom području: vade ste stari zasadi i sade se novi po italijanskom sistemu; podižu se protivgradne mreže, a jako su bitne državne subvencije, jer mali proizvođač to nikada ne bi mogao sam da izvede.

Ako bi sadio nove zasade, Dragoljub bi sadio crveni delišeš.

„То је atraktivna jabuka i za rusko i za naše tržište, a danas-sutra i za evropsko tržište. Ja sam jedne godine za Nemačku slao crveni i zlatni delišes. Dobro je tamo prihvaćen i mislim da tamo ima perspektivu“, kaže Dragoljub.

Počela berba crvenog delišesa -  Evo zašto voćari vole ovu sortu!-  ©Agromedia

Što se tiče prskanja sa pesticidima i zaštitama, jabuka za izvoz mora da ima fitosanitarno uverenje: sa kojim je preparatima rađeno, da li su istekle karence, itd.

„Ja imam inžinjera zaštite voća koji meni to prati. Danas mi je od njega stigla poruka da se povećava brojnost crvenog pauka. To je crvena voćnja grinja i  treba obratiti pažnju. To on radi i daje zeleni pasoš: šta je i kad rađeno. Svako ko ima mlade zasade mora da ima svog zaštitara“, otkriva nam Dragoljub.

Sa druge strane, da bi jabuka iz Srbije mogla da se izvozi u druge zemlje potrebno je da zadovolji određene kvalitete i poseduje neke osobine koje su propisane za to tržište.

„Radi se rusko tržište, mahom Moskva i veliki marketi. Mora da se ispoštuje da je čista jabuka, da je prošla karenca u prskanju i kultura pakovanja”, kaže Dragan Nikolić, proizvođač iz Varvarina.

Prema njegovim rečima, Rusi vole naše voće, ali smo imali slabu kulturu pakovanja. Kriterijumi su se podigli i proizvođači to moraju da ispoštuju.

Sa druge strane, u Rusiji se dižu mladi zasadi jabuka, a da li će i dalje tražiti naše – zavisi od potražnje. Ipak, njegov savet je da se ne razmišlja samo o Rusiji, već da se okrenemo i ka Evropi.

Sagovornici:
Dragoljub Milovanić, Slankamen
Dragan Nikolić, Varvarin

Komentari