Održavanje poljoprivrednih mašina i priprema za sledeću sezonu

Sezone žetve i berbe kukuruza polako se završava, pa poljoprivredne mašine treba pripremiti za sledeću radnu sezonu – setvu, a pojedine odložiti do sledeće godine. Pred kraj sezone može otkazati hidraulika, diferencijali i sklopovi koji trpe najviće opterećenje tokom rada, pa je remont važna stavka u održavanju poljoprivrednih mašina. Koliko je pravilno održavanje i odlaganje mašina bitno i koliko nam ono smanjuje potencijalne troškove i štete, saznaćete više u sledećim redovima.

Blok motora © Julijana Kuzmić

Dok još vremenski uslovi ne dozvole početak oranja, ovaj period treba iskoristiti za pripremu i proveru rada poljoprivredne mehanizacije. Sve mašine, bilo one priključne ili glavne u radu, posle sezone treba oprati, očistiti i podmazati.

Nakon žetve potrebno je zameniti filtere goriva, proveriti nivo ulja, elektroinstalaciju, zatim sipati antifriz u hladnjak, kako u zimskim danima ne bi došlo do zaleđavanja i pucanje bloka motora. Vrlo je važno u predsetvenom periodu proveriti, i ako je potrebno ugraditi, potrebnu svetlosnu signalizaciju, jer nedovoljna osvetljenost poljoprivrednih vozila na putevima čest je uzrok saobraćajnih nesreća.

Najčešće povrede u poljoprivredi su od mehanizacije

Na mašinama koje su namenske, kao što je kombajn, nakon pranja i podmazivanja treba proveriti kvarove ukoliko su u toku žetve uočeni i sada ih sanirati. Vrlo važno za održavanje kombajna tokom zime i eventualno sprečavanja potencijalnih nezgoda, jeste postavljanje sredstava protiv glodara u zgradama i prostorijama gde je kombajn odložen, jer često miševi ili pacovi mogu da izgrizu kaiševe ili instalaciju kombajna, što kasnije izaziva i paljenje koje sigurno ne želimo.

Filter za vazduh © Julijana Kuzmić

Traktor je osnovna i najvažnija poljoprivredna mašina koja se tokom cele godine gotovo stalno koristi, zato zahteva brižljiviju pažnju. Na traktoru najpre treba zameniti filtere goriva, izduvati ili zameniti filtere vazduha, zatim proveriti da li u hidraulici ima dovoljno ulja.

Zimski period je idealan za popravku dizni, preštelovavanje glave, proveru konusno-tanjirastog zupčanika čija popravka iziskuje dosta vremena. Uvek je dobro u naftu sipati odgovarajuće aditive za podmazivanje dizni.

Vrlo je važno pregledati grejače na traktoru, zatim ugraditi termostat ukoliko je izvađen iz mašine – traktor je predviđen da radi na konstantnoj temperaturi vode, a termostat reguliše temperaturu vode koja dolazi iz hladnjaka u motor, kako motor ne bi non stop radio na hladnom režimu rada.

Kratka istorija upotrebe biljnih ulja kao goriva

Što se tiče pojedinih priključnih mašina koje se često koriste tokom godine, pojedine zahtevaju malo više pažnje.

Dok je frezu potrebni oprati, podmazati i pregledati njene sklopove, kod atomizera i raznih traktorskih prskalica obavezno je potrebno sipati antifriz. Pošto su pumpe uglavnom sve od aluminijuma, neophodan je antifriz za aluminijumske delove.

Mnogi dobri majstori preporučuju kombinaciju od 5 litara vode i dva litra anfriza ‘pustiti’ kroz ceo sistem kako tokom zime ne bi došlo do zaleđavanja u pumpi i diznama.

U ratarstvu, a naročito sada pred veliko jesenje oranje dovoljan je vizuelni pregled priključnih mašina, podmazivanje i zatezanje sklopova ili menjanje oštećenih delova; kod tanjirače proveriti da li se svi diskovi okreću, kod raonika da li su dovoljno oštri.

Šta su slamotresi i separatori i zašto su važan deo kombajna

Iako većina poljoprivrednika nakog godina rada na njivi stekne iskustvo i u popravci poljoprivrednih mašina, za pojedine kvarove potrebno je obratiti se registrovanom servisu. Takođe, mnogi poljoprivrednici nemanju naviku da sipaju antifriz ili mnogi zaborave da ispuste vodu iz hladnjaka, pa tokom hladnih dana dođe do pucanja sklopova motora, pojedini pak zaborave da sipaju ponovo vodu pa usled rada mašine dođe do pregrejavanja iste.

Mehanizacija koja je nezaštićena propada  © Julijana Kuzmić

Na kraju, vrlo važan deo održavanja i pripreme za sledeće sezone jeste mesto i uslovi u kojima odlažemo svoje mašine. Idealno bi bilo da sva mehanizacija koju imamo stoji u pokrivenim prostorima – pomoćnim zgradama i tremovima, zaštićena od kiše i snega. Sva mehanizacija koja u sebi ima ležajeve, zupčanike može usled vlage i vode da se ošteti, pored toga što vizuelno propada.

Ukoliko nemamo odgovarajuće mesto, mašine je dovoljno pokriti najlonima ili ciradama i zaštiti tako da do njenih osetljivih delova ne dođe kiša, sneg i izazovni vremenski uslovi kojima je Srbija poslednjih godina sve više izložena.

Komentari