Koliko je razvijen seoski turizam u dolini Zapadne Morave?

Koliko je razvijen seoski turizam u dolini Zapadne Morave?

Seoski turizam - © Turistička organizacija Trstenik

Jedna od mogućnosti za bolji ili bar ugodniji život na selu je i razvoj seoskog turizma. Međutim, vrlo malo opština i regija ima uslove za ovu delatnost, i u vrlo malom procentu je ona profitabilna. Ipak, mnogi ne odustaju, te organizuju različite događaje i manifestacije u svojim selima. Na taj način, ako i ne ostvaruju prihode, meštani svakako imaju dobru zabavu, vrlo često se edukuju i čuju nešto novo, a uz to pronose ime svog sela i svog kraja.

I na području opštine Trstenik brojne su manifestacije koje se tokom godine organizuju u gotovo svim selima. Negde su organizatori razna udruženja, negde mesne zajednice, a vrlo često i Turistička organizacija Opštine Trstenik i sama lokalna samouprava. Različite su teme ovih događaja, ali gotovo sve imaju zajednički cilj: da se pospeši poseta ovim mestima i da na mestu dešavanja poljoprivredni proizvođači mogu da izlažu i prodaju svoje proizvode. Kulturna zbivanja i svečanosti i „dovođenje događaja pred vrata“ meštanima takođe nisu zanemarljivi, a razmena iskustava je ono što se sigurno dešava na svakom od ovih skupova.

Na 300 m dužine, pored magistralnog puta Kruševac-Kraljevo, u selu Stopanja, nalazi se čak 8 pečenjara i sve uspešno posluju!

U skorije vreme su se u mnogim selima sa obe strane Zapadne Morave organizovali veći skupovi. Posebno su se izdvojili Pečenjijada u Stopanji sa desne strane Zapadne Morave i Paprikijada sa leve strane Zapadne Morave.

Seoski turizam - © Turistička organizacija Trstenik 

Da li se ove manifestacije smatraju uspešnim?

Selo Stopanja ima najveći broj pečenjara po glavi stanovnika u Srbiji. Prva pečenjara je u ovom selu počela sa radom još 30-ih godina prošlog veka, a danas se na 300 m dužine pored magistralnog puta Kruševac-Kraljevo nalazi čak 8 pečenjara i sve uspešno posluju. Cilj prve Pečenjijade je bio da se privuče još veći broj tranzitnih posetilaca.

Zamišljena je kao manifestacija privredno-promotivnog i zabavnog karaktera, a akcenat je bio na tradiciji i gastronomskim specifičnostima ovog kraja. U planu organizatora, Opštine Trstenik i Turističke organizacije je da se godinama širi i programski i vremenski, kao i da poprimi tradicionalan karakter.

„Paprikijada, Pečenjijada, Kupinijada!“

U revijalnom i takmičarskom delu su učestvovali proizvođači i prerađivači poljoprivrednih proizvoda (vinarije, destilerije, zanatske pivare, proizvođači meda i pčelinjih proizvoda itd), kao i predstavnici starih zanata i domaće radinosti. Uspehu manifestacije su doprinela i kulturno-umetnička društva i estradne zvezde. Da li je ova manifestacija uspela? Svi učesnici događaja, i organizatori i pokrovitelji i posetioci, kažu da jeste.

Seoski turizam - © Turistička organizacija Trstenik


Kroz Stopanju je prošlo više hiljada posetilaca, iz okolnih i udaljenijih sela, ali i iz gradova. Sve količine jagnjećeg i prasećeg pečenja su prodate. Prodavano je i nešto iz pratećeg programa i svi su se uglavnom dobro zabavili. Da li će kao rezultat ovog događaja biti povećan broj poseta turista i tranzitnih putnika, za sada niko sa sigurnošću ne može da kaže.

S druge strane, u Velikoj Drenovi je po drugi put održana manifestacija u čast paprike. Cilj je da se istaknu najveći proizvođači, da izložbeno prikažu robu i eventualno obezbede nove kupce. Predstavnici semenskih kuća i zaštitnih sredstava imaju zapaženo učešće i na ovom skupu i prezentovanje njihovih inovacija je svakako ono što se ubraja u uspešnije događaje u okviru Paprikijade. Na pitanje upućeno meštanima da li je ova manifestacija uspela, odgovori su potpuno različiti.

Mnogi veliki proizvođači, iako je manifestacija organizovana gotovo na njihovom pragu, ne učestvuju na ovakvim skupovima, i svi imaju svoje „dobre“ razloge. S druge strane oni koji su uzeli učešće, i organizatori, kažu da je manifestacija potpuno uspela.


Seoski turizam - © Turistička organizacija Trstenik

Pored spomenutih, dešavanje vredno pomena je i Kupinijada koja se godinama, početkom avgusta, organizuje u Rujišniku. Traje tri dana i tada je u ovom malom selu vrlo živo i veselo, ima mnogo posetilaca i gostiju, predavača i zabavljača. Pored svežih kupina i neodoljivih osmeha devojaka u berbi, u to vreme se uvek traži tegla više domaćeg slatka i džema od ovog voća, koje je ove godine zbog malo padavina i smanjenja opasnosti od bolesti – dalo dobar rod.


Nadamo se da će se iskoristiti svi resursi i da ćemo u budućnosti govoriti o zaista razvijenom seoskom turizmu!

S druge strane, negde na polovini leta, u prelepom ambijentu Dubravskog dvora, u Starom Trsteniku, već 14 godina se održava Dubravski sabor. Ova manifestacija nema tržišni, ni poljoprivredni segment u svojim ciljevima, ali ima promociju sela, stvaralačkog rada i očuvanje kulturne baštine i istorijskih vrednosti. Ovo je vrlo posećena manifestacija sa međunarodnim učesnicima i zaista brojnim gostima.

Seoski turizam - © Turistička organizacija Trstenik

Spomenuli smo samo neke od manifestacija koje mogu da se nazovu turističkim, ili da poprime još veći značaj i da se omasove. Treba naglasiti da godinama na području opštine Trstenik egzistira nekoliko registrovanih gazdinstava za domaći turizam, ali da je ove godine registrovano samo jedno, etno selo „Brezovica“, u kome se ostvaruje minimalan broj noćenja, uprkos svim lepotama koje ono pruža. 

Prirodni resursi su tu, kvalitetna voda i hrana takođe, divni predeli i relativno pristupačni različiti poljoprivredni proizvodi i sirovine. Potrebno je jedino da i turisti sve to na licu mesta sami otkriju!

Foto: Turistička organizacija Opštine Trstenik

Komentari

E-KNJIGA

Vodič za uspešno gajenje borovnica