Šta smo SVE O ORGANSKOJ PROIZVODNJI saznali na Danu organskih farmi na Mitinom salašu u Čeneju!

U nedelju, 4. septembra, na Mitinom salašu u Čeneju, u prijatnoj, opuštenoj atmosferi održan je Dan organskih farmi. Pored kupovine organskog voća, povrća, žitarica i pčelinjih proizvoda po relativno pristupačnim cenama, posetioci su imali prilike da degustiraju zimnicu, kolače od namirnica organskog porekla, ali i da dobiju od izlagača korisne savete u vezi sa ishranom i čuvanjem namirnica.
 

Proizvođači u razgovoru sa kupcima - © Foto: Miha Ambrož

 

Desetak izlagača organskih proizvoda potrudilo se da što raznovrsnijom ponudom privuče pobornike zdrave ishrane. Među njima posebnu pažnju privukao nam je mlađi bračni par koji je dinamičan urban stil života u Novom Sadu zamenio napornim paorskim životom na salašu. Tatjana i Zoltan Idei se već nekoliko godina bave organskom proizvodnjom na potpuno autentičan način.

Na našem imanju proizvodimo 120 kultura, ali moram da naglasim da su u pitanju isključivo sezonske kulture. Nemamo folije, a mali plastenik koristimo samo za rasad“, s ponosom ističe Tatjana Idei.
 

Tatjana i Zoltan Idei, proizvođači organske hrane - © Foto: Miha Ambrož

Tatjana je po zvanju arhitekta, a Zoltan je IT stručnjak, ali su ipak napravili hrabru promenu u životu i usudili se da egzistenciju potraže daleko od gradske vreve, na izolovanom salašu, gde su zasnovali porodicu i gde danas žive sa dvoje male dece. Koliki je to bio zaokret, svedoči kroz smeh Tatjana: „Zoltan je gospodsko dete, a njegova majka često ponavlja priču da dok je bio mlađi, nije imao ni jednu jedinu biljku u saksiji o kojoj bi se brinuo. Eto, danas sam obrađuje 7 jutara zemlje bez problema.“
 

Izlagači na Danu organskih farmi © Foto: Miha Ambrož

Zoltana smo upitali koliko traje radni dan na salašu. „Radni dan se meri po suncu – ustaje se čim ono svane, a uveče se radi dok ne zađe, pa još malo, produžimo i po mraku“, kaže ovaj vedri proizvođač. Kada robu treba da izlažu, kao što je to bilo na ovom Danu organskih farmi, i ustaju po mraku kako bi se proizvodi na vreme probrali i sortirali.

Ovaj par gotovo uglas svedoči da je od prodaje organskih proizvoda izuzetno teško, naporno i izazovno živeti, ali danas više ni ne požele da se u grad vrate jer ih, kažu, odmah po ulasku u njega hvata nervoza.
 

Mitin salaš u Čeneju © foto: Miha Ambrož

Pored proizvođača i prerađivača organskih proizvoda, odmah na ulazu na Mitin salaš naišli smo i na jedan zanimljiv štand kolažnog tipa. U želji da mnogobrojne proizvođače iz okoline Novog Sada ujedine i učine ih što dostupnijim kupcima, kompanija DunavNET osmislila je internet aplikaciju za kupovinu proverenih domaćih proizvoda preko sajta. Projekat se zove „Pijaca na klik“, a više o njemu rekla nam je suvlasnica kompanije, Svjetlana Krčo, koja je uz svesrdnu pomoć svoje ćerke Nataše nudila posetioce raznim đakonijama koje se preko sajta prodaju.
 

Svjetlana Krčo sa kćerkom Natašom © foto: Miha Ambrož

Odziv proizvođača je u startu bio veliki, jer ima mnogo zainteresovanih da se na taj način promovišu i probiju na tržište. Kupci se tek navikavaju na ovakav način pribavljanja namirnica. Dostavu na teritoriji Novog Sada vršimo preko angažovane kurirske službe koji tu uslugu, bez obzira na količinu, naplaćuju od 110 do 200 dinara, u zavisnosti na koji deo grada se namirnice dostavljaju. U planu je širenje ovakvog načina distribucije i na teritoriji Beograda“, kaže Svjetlana Krčo.
 

Plakat

Za pola godine od lansiranja platforme uspeli smo da steknemo poverenje kako kupaca, tako i više od 30 proizvođača. Saradnike biramo po preporuci, bitno nam je da su pouzdani i sa ujednačenim kvalitetom namirnica“, dodaje ova prijatna i komunikativna preduzetnica.
 

Organsko povrće porodice Vozar © Foto: Miha Ambrož

Mi smo ujedno i most komunikacije između potrošača i proizvođača jer ponekad se kupci preko nas povežu sa proizvođačima koji žive na udaljenim salašima pa ih onda posećuju i direktno se tamo snabdevaju. Ipak, cene prilikom kupovine preko sajta iste su kao na pijaci ili kad odete na salaš, jer kompanija ne želi da zarađuje na kupcima, već maržu uzima od proizvođača. S druge strane, i proizvođači su zadovoljni jer bez dodatnih troškova, zakupa tezgi, angažovanja radne snage za prodaju mogu dobiti i sigurne kupce i povratnu informaciju koji proizvodi su posebno traženi na tržištu“, objašnjava nam gospođa Krčo.
 

Mladi proizvođači organske hrane © Foto: Miha Ambrož

S obzirom na broj posetilaca koji se ovog toplog septembarskog dana našao na Mitinom salašu, kao i na činjenicu da je sve veći broj mladih proizvođača i izlagača na ovakvim manifestacijama, stiče se neosporan utisak da se u ljudima sve više budi svest o potrebi za zdravim načinom ishrane i života.

 

Sagovornici:
Tatjana i Zoltan Idei, proizvođači organske hrane
Svjetlana Krčo, suvlasnica kompanije DunavNET

Foto: Miha Ambrož

                        

Komentari