Održavanje najbitnije za dug radni vek mehanizacije

Održavanje najbitnije za dug radni vek mehanizacije

Remont poljoprivredne mehanizacije/traktora - © Zorica Šuvakov / Agromedia

Nakon završene sezone rada u polju potrebno je detaljno pregledati kompletnu mehanizaciju kako bi se eventualni kvarovi ili problemi otklonili, a mašine bile spremne za buduće radove u narednoj sezoni. Za ove poslove, koji su često zahtevni i dugotrajni, zimski period ne pruža najidealnije uslove, ali to ne znači da treba da zanemarite svoje mašine. O ispravnosti mašina treba voditi računa tokom cele godine kako bi u periodu kada se ne koriste, pregled i eventualne popravke bili što lakši.

Šef firme koja se bavi poljoprivrednim delatnostima i poseduje veliki broj raznorazne mehanizacije, Dragoljub Janković, govorio nam je o tome na koji način se kod njih održavaju traktori, kombajni, sejalice, plugovi, tanjirače i tako dalje.

Ono što je istakao kao posebno važno je održavanje higijene vozila i kompletan remont kada nastupi zimski period.

Remont traktora - © Zorica Šuvakov / Agromedia

Pregled i održavanje traktora

„Nakon završene sezone, operemo traktore, odvezemo na defektažu i onda ih parkiramo, pa jedan po jedan ide u radionicu na remont. Prvo što treba uraditi je vizuelno pregledati mašinu, da sve bude na svom mestu, zatim treba proveriti koliko ima ulja u motoru, kakva je hidraulika, kakvi su filteri i tako dalje. Onda se radi od slučaja do slučaja, pregleda se komplet traktor, opere se i podmaže, a najčešće se u tom podmazivanju pronađe problem. Uglavnom se rade filteri od ulja, hidraulika motora, šteluju se dizne. Faktički, on je završio jednu sezonu i treba mu dati malo infuzije“, navodi Janković i dodaje da ukoliko se mašine stalno održavaju, čiste i dotežu kvarova ne bi trebalo da bude.

Oštećenje - © Zorica Šuvakov / Agromedia

Pregled i održavanje kombajna

Kada je reč o kombajnima, Janković ističe da je za njihov kompletan remont potrebno i do mesec dana kako bi se svaki deo detaljno pregledao i uradilo sve ono što se ustanovi kao problem.

„Kod klasičnog kombajna krenemo od sita, lađe, slamotresa, sve se skine i pregleda, svaki ležaj, remenica, lančanik. Da bi bolje radio u sledećoj sezoni, a i radi sigurnosti, treba promeniti dotrajale delove, izmeriti ulje, rashladnu tečnost. Sve su to skupe mašine i one se koriste dok god mogu da funkcionišu, zato je važno na vreme izmeniti sve što je potrebno kako i troškovi ne bi bili veliki“, priča naš sagovornik i dodaje da je olakšica to što na mehanizaciji novije proizvodnje postoji elektronika koja prepoznaje i prijavljuje konkretan kvar, to smanjuje vreme koje je potrebno da se pronađe problem i odmah se pristupi rasklapanju i zamenjivanju nekog dela ili makar njegovom čišćenju.


Priključne mašine - © Zorica Šuvakov / Agromedia

Pregled i održavanje priključnih mašina

Kako se kvarovi najčešće pojavljuju na priključnim mašinama, njih je potrebno i češće proveravati. Pre svega, treba obratiti pažnju na to da može doći do crkavanja ležajeva, stradanja tanjira, pucanja osovina i raznih kvarova koji se prilikom rada nalaze u zemlji. Janković napominje da je veoma važna uloga rukovaoca koji bi trebalo da prati rad mašine i sugeriše na nepravilnosti ukoliko ih uoči.

Adekvatno zaštićena priključna mašina - © Zorica Šuvakov / Agromedia


A kada se završi sa celokupnim pregledom i popravkom mašina, treba ih zaštititi u njihovom periodu mirovanja. Osnovno pravilo je da se mehanizacija zaštiti od zime i vlage, a idealno bi bilo kada bi se držala u zatvorenom ili natkrivenom prostoru. Ukoliko ipak neke od mašina moraju biti napolju, neophodno je zaštititi ih od korozije premazivajući ih mazivima i držati ih na klocnama.

Komentari

E-KNJIGA

Vodič za uspešno gajenje borovnica