Kako funkcionišu pogon, transmisija i hodni sistem kod kombajna

Kako funkcionišu pogon, transmisija i hodni sistem kod kombajna

Kod kombajna pogonski motor je sličan kao i kod traktora međutim kod transmisije i hodnog sistema postoje bitne razlike.

Kombajn - © Pixabay

Kao i kod traktora, pogonski motor je u gotovo svim slučajevima dizel, četvorotaktni, a za njega važi isto što i za traktorske motore. Izuzetak je to što kombajn radi u uslovima velikog prisustva prašine. Zbog toga se primenjuju posebna rešenja za prečišćavanje usisnog vazduha, veće su dimenzije filtra, a postavlja se grubi filtar sa uređajem za čišćenje.

Transmisija je mehaničko hidraulička, pri čemu je, na savremenim kombajnima, na mnogim mestima primenjen hidrostatski pogon. Zbog toga se obično ugrađuje i hladnjak za ulje. Pogon kretanja je mehanički ili hidrostatski, a po pravilu sa kontinualnom promenom prenosnog odnosa, odnosno promenom brzine kretanja. Na većim kombajnima se koristi hidrostatski pogon vitla i ventilatora uređaja za čišćenje, sa upravljanjem iz kabine. Upravljanje skretanjem, zakretanjem zadnjih točkova, je hidrauličko.

Hodni sistem je sa većim prednjim i manjim zadnjim točkovima. Za prednje točkove koriste se niskopritisni široki pneumatici, čime se doprinosi smanjenju sabijanja zemljišta. U slučaju da se kombajn često kreće po vlažnim podlogama nudi se, kod nekih proizvođača, ugradnja polugusenica, najčešće gumenih. Prednji točkovi su pogonski, zadnji točkovi su upravljački, da bi se olakšao ulazak u zahvat. Kod najsavremenijih kombjna i zadnji točkovi mogu biti pogonski. Važna karakteristika je i radijus okretanja, koji treba da bude što manji, da bi se olakšalo okretanje na uvratinama.

Izvor: Poljoprivredne stručne i savetodavne službe  
Autor: dipl.inž. Branislav Ogrizović 

Komentari

E-KNJIGA

Vodič za uspešno gajenje borovnica