Izbegnite troškove: Kako prepoznati česte kvarove na poljoprivrednoj mehanizaciji

Kvar na traktoru - © Zorica Šuvakov/Agromedia

Nakon dugogodišnjeg rada i čestog korišćenja dolazi do kvarenja mehanizacije. Iako nekom ide od ruke, mehaničarski posao nije lak. U tekstu saznajte kako da prepoznate određene kvarove na poljoprivrednim mašinama i tako sebi olakšate posao.

Kombajn za krompir

Kombajni namenjeni skupljanju krompira podložni su kvarovima koji su uglavnom karakteristični za većinu poljoprivrednih mašina poput dotrajalosti i raspada ležajeva, pucanja lanaca i zupčanika i slično, međutim ono na šta treba obratiti pažnju kod ovih mašina su trake koje skupljaju, čiste i utovaruju krompir.

Naime, ove trake se usled velike količine rada habaju a može se desiti i da zajedno sa krompirom uleti kamen ili komad gvožđa i ukoliko je traka već pohabana dođe do njenog pucanja. U tom slučaju najbolje je zameniti kompletnu traku koja je oštećena, jer se trajanje popravke može odužiti, što prolongira i obustavlja rad na njivi.

Dešava se takođe da se tanjirasti ležajevi pokvare i tada je potrebno ceo reduktor skinuti i detaljno pregledati. Iako zahteva vreme i novac, popravka kvarova na mehanizaciji jeftinija je van sezone nego iznajmljivanje mašina u sezoni.

Vadilica za krompir

Kada je u pitanju priključna mašina vadilica za krompir, postoji nekolicina kvarova koji se mogu desiti na terenu i ometati ili prekinuti rad. Manji kvarovi koji se brzo i lako otklanjaju su zamena dotrajalih ležajeva, zamena traka za utovar, zamena osigurača ukoliko neki otpadne i slično.

Neki od velikih kvarova koji zahtevaju više posla i vremena kako bi se mašina osposobila za nastavak rada je pucanje ležajeva ili gume na točkovima jer je teško prići mestu kvara. Ukoliko se pak desi da puknu lanci može se pristupiti zameni novim lancima ili se postojeći popravlja, a za to su potrebni, pored mehaničara, strugar i glodač.

Da bi trake na vadilici za krompir koje utovaraju što duže bile ispravne treba voditi računa da je svaka čvrsta i nepohabana jer ukoliko jedna nije ispravna veća količina sirovine se prenosi na sledeću i ona trpi i haba se. Dešava se često i da se šipke na trakama iskrive usled tereta ili ukoliko se pokupi nešto krupno i tvrdo, ova poteškoća se otklanja ispravljanjem ili zamenom šipke, u zavisnosti od stepena oštećenja.

Na ovoj priključnoj mašini često se dešava i da pukne crevo od ulja, za to je najbitnije imati creva u rezervi i zameniti novim odmah po uspostavljanju kvara jer bez njega mašina ne može da se pokrene i sav posao je u obustavi.

Zupčanici - © Zorica Šuvakov/Agromedia

Kombajn za silažu

Vreme rada koje kombajni za silažu provode u njivi meri se i mesecima te je za siguran i bezbedan početak rada neophodno detaljno pregledati mašinu, a tek kada se sve ono što se ustanovi kao problem i reši, da bi se pustila u rad. Najčešći problemi koji se ustanove javljaju se na rotorima, valjcima, mehanički problemi i problemi sa hidraulikom. Kako je ceo pogon na hidrauliku, najviše se troše i kvare ležajevi jer mašina nekada i po tri meseca ne izlazi iz njive.

Mehanički problemi dovode se u vezu i sa održavanjem mašine i sa stanjem na terenu. Nije redak slučaj da se na njivi ili na putu nađe nešto veliko i čvrsto sto može uleteti u valjak i dalje kroz njega doći do noževa. U tom slučaju, mašina staje a na terenu su potrebni varilac i apart za varenje kako bi se eventualna šteta sanirala.

Za slučajeve kada se pokvareni ili dotrajali delovi menjaju, trajanje delova koji se zamene zavisi od proizvodjača i vremena koja mašina provede radeći a posebno od brige rukovaoca mašina.

Česti kvarovi poljoprivredne mehanizacije - © Zorica Šuvakov/Agromedia

Traktor

Poljoprivredne mašine koje se najviše koriste u poljoprivrednim poslovima su traktori. Njihova namena je višestruka i samim tim je verovatnoća da će se kvarovi pojaviti veća nego kod mehanizacije koja se ređe upotrebljava u poljoprivrednim poslovima. Iz tog razloga treba posebno voditi računa o motoru i hidraulici.

Na primer, u toku rada se može dogoditi da vodena pumpa procuri na semering tada je jedino rešenje da se skine i nosi na remont u servis. Kvarovi koji su češći i lakše se popravljaju su kvarovi na krajevima spona, na kuglama, koje se vremenom usled lošeg puta, neravnina, troši i kada točak blokira potrebno je zameniti oštećen deo.

Redovan pregled rukovaoca traktora treba da podrazumeva i kontrolu filtera za ulje i čašice za gorivo jer se dešava da se čašica za gorivo napuni talogom, prljavom naftom i zaustavi dotok goriva usled čega se traktor guši, nema snagu, ne može da se pokrene. Kada do toga dođe čašica se odvrne, skine i produva, a kada se vrati dotok goriva je uspostavljen i traktor može slobodno da radi.

U zimskom periodu je potrebno voditi računa o sistemu za hlađenje jer se može desiti da dotrajali sistem porocuri i antifriz procuri na gumicama pa je onda potrebno generalno pregledati i gumice zameniti.

Kaiševe treba često kontrolisati - © Zorica Šuvakov/Agromedia

Telehendler

Telehender je savremena mašina koja je našla primenu u novijem obliku organizovanja poljopriprednih poslova. Njegov rad je zasnovan na elektronskim uređajima koji su u odnosu na druge delove mašine najčešće podložni kvarovima.

Greške u instalaciji čine i do 70 % kvarova a nastaju vremenom pod uticajem vibracija, od vode ili vremenskih uslova. Ukoliko se pojave manji problemi na elektrici mogu se popraviti na licu mesta, dok veće greške zahtevaju detaljan rad u radionici. Ono što se najčešće kvari a može se zameniti na terenu su alnaseri.

Ukoliko se mašina pali u proseku 50 ili više puta, alnaseri se prvi kvare, zato je dobro imati ih u rezervi. Pored toga, u toku rada, treba voditi računa o korišćenju strele jer usled velikog tereta sajla na streli može da pukne, izgubi kalibražu, i da tako pobrka podatke o udaljenosti što uslovljava pouzdan rad mašine.

Komentari