Pšenica i pšenična trava – zdrava hrana za ljude i životinje

Pšenica i pšenična trava – zdrava hrana za ljude i životinje

I pored lošeg glasa koji je prati zbog prisustva glutena, pšenica može biti izuzetno hranljiva. Kuvana, a pogotovo proklijala pšenica je važan izvor hranljivih materija, a pšenična trava je odličan dodatak ishrani za one koji izbegavaju gluten.

Pšenica - ©Pixabay


Pšenica je najrasprostranjenija žitarica na svetu, a arheološki dokazi govore da se gaji više od 10 hiljada godina. Ne samo da je raširena, pšenica je do te mere značajan faktor u ljudskoj istoriji da se našla na grbovima više država i gradova. Zbog pšenice su vođeni ratovi i bila je strateški resurs spoljnih politika. U poslednjih nekoliko godina je na lošem glasu zbog glutena, proteina koji je sastavni deo zrna pšenice i koji testo od pšeničnog brašna čini elastičnim.

Međutim, pšenica može biti važan deo ishrane svih, bez obzira na to da li vode računa o unosu glutena ili ne. Nije važno samo šta se unosi nego i kako. Što se pšenice tiče, nutricionisti preporučuju integralnu pšenicu jer je bogatija vlaknima, mineralima i vitaminima od pšenice kojoj je uklonjena ljuska.

Zrno pšenice – superhrana

Ukoliko vam gluten ne smeta, zrno pšenice treba da postane deo vaše redovne ishrane. Pšenica u zrnu se na ovim prostorima česta je pojava na slavskim trpezama u obliku slavskog žita.

Pšenica je bogata ugljenim hidratima, kao i vitaminima B kompleksa i mineralima. Integralna pšenica je istovremeno i bogat izvor vlakana koja su izuzetno važna ali i vitamina E. Kad je reč o proteinima oni čine od 7 do 22% suve materije pšenice, a oko 80% od ukupnih proteina čini upravo gluten.

Ukoliko želite da maksimalno iskoristite ono što pšenica daje, klice pšenice su hrana za vas. Klice pšenice sadrže i do 700 puta više magnezijuma, 5 puta više kalcijuma, 10 puta više fosfora od neproklijalog zrna, kao i vitamine C i E.

Klice se mogu napraviti brzo i lako uz dobre savete.

Bitno je imati u vidu da se klice preporučuju u sirovom obliku, nikako termički obrađene, zbog enzima koje sadrže. Od klijanja imate rok od maksimalno 2 dana da ih pojedete, ali čak i ako to ne učinite, i dalje nisu za bacanje.

Zelena trava – i za ljude i za životinje

Ako vam se desi da ne pojedete proklijalu pšenicu na vreme, uzmite posudu sa zemljom i u tu zemlju stavite klice. Uz redovno zalivanje, uskoro ćete dobiti pšeničnu travu. Mladu pšeničnu travu možete jesti sirovu, a od nje možete napraviti i sok.

Pšeničnu travu mogu jesti i oni koji izbegavaju gluten iz bilo kog razloga. Naravno, oni koji su alergični na gluten ili pate od celijaklije, treba da se konsultuju sa svojim lekarom iako pšenična trava ne sadrži gluten.

Pšenična trava je od velike koristi i za vaše ljubimce, bez obzira na to da li spadaju u biljojede ili mesoždere. Psi i mačke, iako spadaju u mesoždere, moraju da unose i biljke. Vaši ljubimci će sami jesti travu ako im date. Ne brinite, to je savršeno normalno jer iako nema nikakvu nutritivnu vrednost za njih, travke pomažu njihovom digestivnom traktu.

Osim vaših ljubimaca, proklijala pšenica i pšenična trava može da se koristi i za ishranu stoke.

Pšenična trava je bogata vitaminima A, C i E, magnezijumom, cinkom, selenom, esencijalnim aminokiselinama, antioksidantima i vlaknima. Za ljudsku ishranu, treba je jesti kada izraste između 10 i 15 centimetara.

 


Komentari

E-KNJIGA

Vodič za uspešno gajenje borovnica

.