Batat i mini lubenica zahtevni za uzgoj ali isplativi

Batat je namirnica koja je poslednjih godina postala neizostavna na rafovima trgovina zbog njegovih pozitivnih karakteristika po zdravlje ljudi, ali i zbog široke primene u kulinarstvu. Potencijal za njegov uzgoj prepoznala je porodica Nedeljkov koja na svom imanju u Kaću, nadomak Novog Sada, gaji batat, ali i mini lubenicu kojoj je takođe porasla popularnost među potrošačima u našoj zemlji.

Batat krompir na tezgiFoto: Vedrana Nedeljkov

Sa proizvodnjom batata i mini lubenica su počeli 2018.godine na malim oglednim površinama. Prošle godine su batat uzgajali na 1,45 hektara, a mini lubenice na 1,2 hektara, dok im je ove godine u planu povećanje površina pod tim poljoprivrednim kulturama.

„S obzirom da smo suprug i ja agronomi i da su nam se i preci bavili poljoprivredom, bilo je logično da se i mi sami vratimo na selo, na suprugovu dedovinu. Voćarsku proizvodnju smo unapredili i diverzifikovali proizvodnjom batata i mini lubenica, a ideju za njihov uzgoj smo doneli sa Zapada obilazeći poljoprivredne sajmove“, objašnjava Vedrana Nedeljkov.

Benefiti batata i mini lubenice

Ona ističe da za razliku od običnog krompira, batat ima nizak glikemijski indeks što ga čini odličnom namirnicom za dijabetičare, sportiste i bebe. Mini lubenice, pored toga što su slađe, čvršće i hrskavije od običnih lubenica, mnogo su praktičnije za odlaganje u frižider i imaju izuzetno tanku koru, navodi ona. Imaju mikrosemenke koje u sebi sadrže vitamine, minerale i vlakna.

„Mi trenutno proizvodimo četiri vrste batata: beli, ljubičasti, narandžasti i rozi. Osim po boji ove vrste se razlikuju po ukusu i teksturi, ljubičasti na primer podseća na kesten i najbolji je kuvan, dok je rozi najlepši pečen. Ljubičasti je odličan za pravljenje čorbi, njoka, gomboca i testa“, rekla je sagovornica našeg portala.

Kako kaže, ono što je najvažnije u proizvodnji svakog voća i povrća je vreme i način berbe.

„Takođe, bavimo se kontrolisanom i odgovornom proizvodnjom, što podrazumeva da ne prskamo ništa preventivno, već samo ukoliko nastali problem može da nanese značajnu štetu na prinos. Osim toga sve što možemo radimo ručno i trudimo se da načinom proizvodnje i odabirom kultura smanjimo moguće probleme u proizvodnji jer kao agronomi posmatramo i razumemo biljku i svesni smo da je zemljište uslovno obnovljiv resurs“, rekla je ova proizvođačica.

Mini lubenica

Vedrana Nedeljkov kaže da su ove kulture veoma zahtevne za uzgoj, pogotovo batat jer nije na naših prostora. Sarađuju sa svojim prijateljem pčelarom, koji je doneo košnice kako bi im pčele pomogle u oprašivanju, a posadili su i nekoliko dinja jer cvet dinje više privlači pčele od cveta lubenice.

Okretanje ka onlajn prodaji proizvoda

Potražnja za njihovim batatom i mini lubenicama se povećava, jer kako ocenjuje naša sagovornica, ljudi se sve više okreću zdravoj ishrani. Zbog toga im je značajno da ostvare komunikaciju sa kupcima i dobiju povratne informacije od njih.

Ovo poljoprivredno gazdinstvo svoje proizvode prodaje i onlajn.

„Onlajn prodaju smo počeli sa proizvodnjom batata jer je to bio najekonomičniji način njegove prodaje zbog male potražnje za istim. Vremenom se povećavala i potražnja za batatom, ali i zainteresovanost kupaca za onlajn kupovinu. Danas svoje proizvode prodajemo i onlajn i na pijaci”, rekla je naša sagovornica.

Njeno mišljenje je da onlajn prodaja ne može u potpunosti da zameni prodaju licem u lice, ali da sve više ljudi kupuje na ovaj način pogotovo posle početka pandemije, pa se tako i poljoprivredni proizvođači prilagođavaju i sve više okreću onlajn prodaji. Ona ističe da je najveća prednost onlajn prodaje širenje tržišta, a mana što nema direktne komunikacije sa kupcima.

Gazdinstvo Nedeljkov pravi je primer kako inovativnost i hrabrost ka upuštanju u nešto novo mogu da donesu uspeh i zadovoljstvo prihodom. Ova porodica je pre dve godine počela sa uzgojem poljoprivrednih kultura koje su nekonvencionalne za našu zemlju, a danas se okreću proširivanju površina pod istim.

Komentari